Zavirovaný marketing

Jak Billa ulehčila svým zákazníkům karanténu

30.6.2020
ondrej.novak

Někomu zavřeli hospodu, jinému kadeřnictví, jinde se zavřela automobilka. Ekonomika se během pár dní téměř zastavila, stejně jako pohyb přes hranice, turismus a skoro i chození po ulici. Nás krize přikovala k monitorům, Skypu, Zoomu a telefony, které ani normálně moc neodkládáme, jsme přestali odkládat úplně. Ale co nám krize přinesla? Co jsme se v ní naučili my i naši klienti? Přinášíme první/další z řady případových studií na téma #zavirovanymarketing.

Poučení: Dej lidem to, co potřebují teď. Ne to, co potřebovali před čtrnácti dny.

Situace:

Patříte k největším obchodním řetězcům na trhu. Je začátek roku a po vánočním a silvestrovském blázinci se začínáte pomalu připravovat na Velikonoce a grilovací sezonu. Do toho přijde koronavirus. Lidé vezmou vaše prodejny útokem a zásobují se, jako by měla přijít válka. Do toho přicházejí novinky, jako jsou speciální otvírací doby pro seniory, které se navíc průběžně mění, a nespočet hygienických opatření. A vy víte jenom jedno: musíte to ustát, protože bez vás si lidi prostě nenakoupí potraviny a bude to všechno ještě horší. Jak to řetězec Billa komunikačně zvládl?

Řešení:

Agentuře MarketUP, která pro Billu chystá digitální obsah, bylo jasné, že dopředu připravený a již schválený obsah nebude v téhle situaci nic platný. Musela přijít okamžitá změna celkové strategie, změna veškerého obsahu a zkrátka změna úplně všeho. Místo předem připravených postů se na sociálních sítích Billy začaly objevovat všechny novinky, které s nastalou situací souvisely. Všechno od změn otvírací doby, nových podmínek na prodejnách (balení nebaleného pečiva, zavádění plexiskel u pokladen a infopultů) až po nošení ochranných pomůcek při nákupu.

Jenže to nestačilo. Po pár týdnech bylo jasné, že opakovat pořád dokola, že si lidé mají dezinfikovat ruce a nosit roušky, už je trochu ohrané. Takže se cílem stalo ulehčit lidem karanténu. A opět platilo pravidlo, že kdo je připraven, není překvapen. Od roku 2018 vzniká na Facebooku i Instagramu Billa databáze receptů, která se teď v době zavřených restaurací více než hodila. Agentura navíc přidávala užitečné tipy na doplnění vitaminů a další finty na překonání krize.

Další složka byl community management. Každá stížnost na prodejnu se musela prošetřit s konkrétní prodejnou. A z druhé strany také reakce na pochvaly, které Billa dostávala za koordinaci a rychlé zavádění opatření na ochranu zákazníků i zaměstnanců. V téhle oblasti bylo velkým zlomem video ukazující, jak se Billa stará o bezpečí svých zaměstnanců, jak pravidelně dezinfikuje všechny plochy, s nimiž zákazníci přicházejí do kontaktu, i jak zaměstnanci Billa balí třeba pečivo do ochranných obalů.

Klíčové bylo i udržení dobré nálady a optimismu. Tomu pomohly spousty fotek, výzva #potespokladni i tanec zaměstnanců Billa v rámci světové výzvy #coronavirusdancechallenge. Video s tímto tancem viděl téměř milion lidí.

Výsledkem byla řada spokojených zákazníků a také velký vděk a spousta pochval z jejich strany.

Více se dozvíte zde!